Tarbijate teadlikkus garantiitingimustest ja pretensiooni esitamise õigusest on tõusnud

13.09.2017
Tarbijate teadlikkus garantiitingimustest ja pretensiooni esitamise õigusest on tõusnud

Garantii on iga ettevõtte antav boonus kliendile, mille tingimused võib iga ettevõte ise seada. Küll aga on seadusega määratud õigus esitada pretensioon kahe aasta jooksul pärast kauba ostmist – kui sel perioodil läheb midagi katki, siis tuleb ettevõttel toode asendada või parandada.

 Möödunud aastal jõudis Tarbijakaitseameti andmetel tarbijavaidluste komisjonini 2804 avaldust. Aasta enne seda oli pöördumisi ligi 800 võrra vähem ehk vaid 2058. Laekunud avaldustest võeti aastal 2016 menetlusse 1080 juhtumit, mis on pea kaks korda rohkem kui aasta varem. Kõige enam vaidlusi oli seotud toote kvaliteediga, mille nõudeks on toote asendamine, parandamine või lepingust taganemine koos ostusumma tagastamisega.

 Tarbijad on muutunud teadlikumaks oma õigustest ning üha rohkem tuntakse ka huvi garantii vastu. Inimesed pöörduvad garantiisse endistviisi, kuid ollakse palju teadlikumad, millistel tingimustel garantiisse saab pöörduda ja millal tuleks kasutada pretensiooni esitamise õigust.

Tarbijal on võimalik valida, kas ta kasutab pretensiooni esitamisega seotud õigusi või garantiist tulenevaid õigusi, sest garantii andmine on kauplejatele kohustulik vaid siis, kui tootja on selle tootega kaasa andnud. Kaebuse esitamiseks on vajalik ostu tõendada ostutšeki, lepingu või muu dokumendi abil ning seda tuleks teha hiljemalt kahe kuu jooksul alates puuduse avastamisest. Puudusega kauba korral on kliendil õigus nõuda toote tasuta parandamist või asendamist uue kaubaga. Tarbijal peab enne ostu sooritamist olema õigus tutvuda garantiitingimustega ning soovi korral peab kauplus garantiitingimused ka kirjalikult kaasa andma.

Lisaks tavapärasele garantiile on nii Expert kasutusele võtnud ka lisagarantii sätted, mis tähendab, et kaupluse poolt antud garantii pikeneb teatud summa tasumisel. Lisagarantiid saab kasutada toodete puhul, mis on kallima hinnaklassiga ehk näiteks külmkapid, televiisorid, elektripliidid – need on ka tooted, mida ei soovita sageli välja vahetada ja mille puudumine mõjutab tunduvalt tarbija igapäevast elukvaliteeti.

Lisagarantii maksumus sõltub toote hinnast ning seda saab kasutada lisagarantii ostuarve alusel. Tarbijad on lisagarantiist aina enam huvitatud ka seetõttu, et lisaks pikenenud garantii ajale kaasnevad lisagarantiiga ka teised hüved nagu tasuta asendustoode või toodete tasuta transport.

Tarbijakaitseameti 2016. aasta aastaraamatu põhjal selgub, et kuigi tarbijate teadlikkus oma õiguste osas on kasvanud, tuleb endiselt selgitada ja meenutada, et lisaks õigustele on tarbijatel ka kohustused.